Fata bătrână sunt eu! (Cronică de Ioana Revnic)

liliana

Fata bătrână sunt eu!

nd vine vorba despre legăturile dintre bărbați și femei, discuțiile sunt interminabile. Încrâncenate. De-o inutilitate sublimă.

Unii pretind că feminitatea – în plenitudinea ei – se manifestă numai și numai în prezența unui purtător de cromozom y. Pe susținătorii acestei teze ți i-ai putea imagina recitând:

Ce triste sunt femeile fără bărbați!

Cât de prăpădit, cât de puricos, un bărbățel

acolo, mucos și tăcut:

Și toate femeile învie,

Ochii strălucesc,

Gurile vorbesc…

Alții spun că femeile tânjesc toate după împlinirea domestică, mai abitir decât după prestigiul pe care li l-ar putea aduce – de pildă – câștigarea Premiului Nobel. Iar așteptarea Alesului e primul scop important al vieții lor. Surprinzător sau nu, această idee are foarte multe suportere. Penelope perpetue, respectivele ar putea să recite jinduind după așa-zisul bărbat al vieții lor:

Bărbatul nostru imaginar nu are chip.

Bărbatul, mai mult ca o sugestie.

Este ca și cum îți sugerezi că nu te doare dintele și nu te mai doare dintele.

Îți sugerezi că nu mai ești singură și nu mai ești singură.

Îl privești enigmatic în ochi, îi răspunzi cu dulceață la mângâieri.

Dacă nu îl vezi, nu înseamnă că nu există. Nici pe Dumnezeu nu-L vezi. E doar prea departe, dincolo de vedere, dincolo de zid, dincolo de orizont, dar o să apară la momentul potrivit.

Mai există apoi și o castă a solitarelor învederate, (aparent) castrate afectiv, care, în ciuda investițiilor emoționale considerabile, au avut parte de experiențe amoroase eșuate.

Visăm la bărbați inexistenți. – le-auzi declamând…

Nu ne legăm afectiv de nimeni, că doare.

Nu merită proștii înconjurători.

Cu care dintre soiurile de femei pomenite până acum se aseamănă Rafira Sic – protagonista ultimului roman al Lilianei Corobca?

*

Dacă citești Imperiul fetelor bătrâne de Liliana Corobca, spui că Rafira e în toate felurile. Și singuratică. Și revoltată. Și visătoare fără leac. Și o fată care înflorește doar în prezența bărbaților reali sau imaginari care i se perindă prin viață. Dar Rafira ar putea să fie și urmașa unor femei care au schimbat istoria unui ținut misterios. Sau descendenta unei strămoașe mitice.

*

Imperiul fetelor bătrâne are două părți fundamental diferite, legate între ele într-un mod căutat. Prima este despre viața într-un cămin studențesc de fete. Pentru acestea, anul al treilea de facultate devine un prag al vetusteții. Ce au junele în comun?! Faptul că vânează bărbați buni de însurătoare, deoarece idealul lor este să ajungă neveste. Că le cheamă Rafira, Aurica, Virginia, Mariana sau oricum altcumva, aceste fete bătrâne viețuiesc ca niște organisme autotrofe. Așteptările resemnate și reveriile sunt hrana lor.

imperiul

A doua parte e o distopie despre un alt imperiu al fetelor bătrâne. Detaliile stranii despre (aparent) autosuficienta, (în mod cert) impenetrabila, inexpugnabila Rafira Sic – personajul principal – sunt ascunse în ambele capitole și sunt menite să asigure coerența cărții.

Aceste ,,ancore” – cum le numește autoarea într-un interviu recent – dovedesc: a) ingeniozitate scriitoricească; b) capacitatea romancierei de a nu scăpa din mână firele narațiunii.

Și totuși, alăturarea celor două jumătăți de roman pare artificială.

Iar acest lucru cred că nu se datorează evidentelor diferențe de stil și de viziune. Ci faptului că a doua parte a volumului e încifrată excesiv. Liliana Corobca nu face nicio concesie cititorului. Construiește – ca pentru sine – parabole ale căror înțelesuri se decantează greu. Sunt povești alegorice despre războaie: războiul de la granița Basarabiei (între Histria și Transhistria); conflictele din interiorul granițelor țării; lupta milenară dintre bărbați și femei, a căror apropiere înseamnă devorare reciprocă. Parabole despre cruzimea, intoleranța, conformismul lumii de azi. Despre iubirea care dăruiește viață – singura iubire adevărată.

Pe lângă romanul realist (din partea întâi), în volum există – așadar –un roman parabolic. Dar și unul fantastic. Acesta din urmă reface istoria teritoriului numit în titlu. Autoarea îi scornește o mitologie: imperiul are o o legendă întemeietoare: se zice că s-ar fi ridicat pe la 1311, pe locurile în care ar fi viețuit o Sfântă – Galhira. (Tulburătoare istoria acesteia, consemnată de hagiograf!) Rafira Sic e o Galhirie dintr-alte vremuri.

În mod previzibil, Imperiul fetelor bătrâne este și o carte despre feminitate, singurătate și marginalizare. Inserțiile poetice, pe oricare dintr-aceste teme, (amintind de primul roman al autoarei – Negrissimo) sunt memorabile. Pe câteva dintre acestea le-am folosit în preambulul textului de față.

*

Liliana Corobca și-a construit brandul personal cu perseverență, muncind cu seriozitate și ca autoare de ficțiune, și în calitate de cercetătoare a istoriei recente (a scris cărți despre cenzura comunistă, a editat volume despre exilul literar sau despre bucovinenii deportați în Siberia).

Cărțile ei sunt citite și comentate – în genere, favorabil, puținele obiecții la adresa acestora fiind formulate cu respect și delicatețe. Numele ei a devenit o garanție a rentabilității literare: romanele-i sunt traduse, ajung în topuri europene și devin bestseller-uri la târgurile de carte autohtone.

Așa s-a întâmplat și cu Imperiul fetelor bătrâne, cea mai vândută carte a editurii Cartea Românească la Gaudeamus-ul din 2015.

Care este secretul Lilianei Corobca?

În primul rând, scrie cărți și le publică.

Apoi, mânuiește cu dezinvoltură registre diverse.

În sfârșit, nu se sfiește să experimenteze – pe aceleași spații epice – formule literare eterogene.

Și crede în destinul său de scriitoare.

*

Imperiul fetelor bătrâne. Umor. (Auto)ironie. Spirit ludic. Gravitate. Cruzime. Violență. Candoare. Istorii. Poezie. Coerență. Fragmentarism.

Stilul ,,fusion” – în literatura Lilianei Corobca.

*

Carte-hibrid, Imperiul fetelor bătrâne încheie – după spusele autoarei – un ciclu.

Eu cred că printre temele ori printre personajele (prea) înghesuite în cea de-a doua parte a cărții s-ar putea afla – totuși – măcar un erou sau poate unul din subiectele viitoarelor sale romane.

Anunțuri

Etichete:

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: