Digresiune

Despre bogăţia scriitorilor sovietici existau diferite mituri. Au fost cazuri când scriitorilor li se solicita ajutorul chiar şi de către persoane necunoscute. Nu toţi erau însă fabulos de bogaţi. Autoarea volumului Viaţa cotidiană a scriitorilor sovietici din anii 1930-1950, Valentina Antipina, relatează un asemenea caz, legat de Mihail Bulgakov: „Într-o dimineaţă devreme i-a sunat telefonul. Scriitorul a sărit din pat, a alergat desculţ la telefon şi a auzit în receptor o voce răguşită:
– Tovarăşe Bulgakov, noi nu ne cunoaştem, dar sper că asta n-o să vă împiedice să mă ajutaţi… Imaginaţi-vă, acumcâteva clipe, ieşind dintr-o berărie, mi-am spart ochelarii cu ramă de aur. Am orbit pur şi simplu! Cu miopia mea… Cred că nu veţi fi în mare pagubă dacă îmi veţi da o sută de ruble pentru nişte ochelari noi?”
Înfuriat, scriitorul a închis aparatul şi s-a întors în pat, dar nu a reuşit să adoarmă, că a sunat iar telefonul. Aceeaşi voce răguşită întreabă:
– Bine, dacă nu cu ramă de aur, atunci cu nişte ochelari simpli mă puteţi ajuta?” (Ed. Molodaia Gvardia, Moskva, 2005, pp. 89-90, trad. din rusă)

Etichete:

Lasă un răspuns

