De ce îşi pune omul întrebări?

(http://www.contrafort.md/old/2010/187-188/1892.html,
Contrafort : 7-8 (187-188), iulie-august : (Chestionar „Contrafort” : : De ce îşi pune omul întrebări? (Răspund: Aureliu Busuioc, Liliana Corobca, Vlad Grecu)

1. Ce trăsătură de caracter vă definește cel mai bine și care a fost cea mai nepotrivită calitate pe care v‑au atribuit-o alții?

2. Credeți că e posibil să trăim numai în adevăr, să excludem minciuna?

3. Ați fost vreodată cu adevărat fericit în meseria scrisului?

4. Ce prețuiți mai mult: libertatea umană sau datoria față de patrie?

5. Ce ați dori să discutați cu un scriitor celebru, dacă v-ați întâlni cu el la o casă de creație?

6. Ați încheia un „pact faustic” pentru a crea o operă monumentală?

7. Credeți în Geneză sau în Teoria evoluționistă?

8. Vă deranjează faptul că religiile monoteiste nedrep­tățesc femeia?

9. Ați accepta să plecați într-o călătorie în spațiu pentru a cunoaște tainele Universului, știind însă că nu vă veți mai revedea părinții, rudele și prietenii?

10. Dacă nu v-ați fi născut în România/Moldova, în ce țară din lume ați fi dorit să trăiți?

11. Dacă ați avea posibilitatea să alegeți, în ce epocă din trecut aţi dori să trăiți?

12. În ce tablou al unui pictor celebru v-ar plăcea să intrați?

13. Preferați un guvern național sau un guvern european?

14. Care este, după părerea Dvs., cea mai mare impostură a lumii?

15. Dacă vi s-ar oferi ocazia, în ce moment al istoriei ați interveni pentru a da un alt curs evenimentelor?

16. Aveți un model pentru femeia perfectă?

17. Ce calități apreciați la un bărbat?

18. Vi s-a întâmplat să jucați în viață „roluri” care nu vi se potrivesc?

19. Ați simțit vreodată nevoia să vă răzbunați pe cineva, să faceți rău cu intenție?

20. Vă place să dați sau să primiți?

21. Care „nebun al lumii” – ne gândim la iconoclaști și reformiști, cei care contribuie la emanciparea spiritului uman – vă este cel mai simpatic?

22. Ce compozitor vă place cel mai mult?

23. De ce își spune omul povești?

24. Vă e frică de singurătate?

25. Ce fel de poezie vă place, sunteţi deschis către mai multe formule poetice?

26. Dacă ați scrie un scenariu de film, cu ce regizor – clasic sau contemporan – ați dori să colaborați?

27. Ați simțit vreodată tentația puterii?

28. Ce personaj nedreptățit, subevaluat din istoria omenirii, ați dori să-l reabilitați?

29. Ce calitate proprie unui alt popor ați dori să o aibă și poporul român?

30. Când scrieți (dimineața sau seara) și ce stimulente folosiți pentru scris?

31. Cu ce vă „hrăniți” îngerul de pe umăr?

32. Ce așteptați, știind că nu va veni niciodată?

33. De ce își pune omul întrebări?

Liliana Corobca:

1. Cred că mi-ar plăcea să mă definească în primul rând sinceritatea. Alţii mă consideră mult mai flexibilă decât pot să fiu şi asta mă pune în dificultate de multe ori.

2. Cred că mai degrabă e posibil să trăim numai în minciună, dacă e vorba de stat, de comunitate, de societate. Ca persoană particulară, cu întrebarea formulată la singular şi nu la plural, eu cred că pot să trăiesc numai în adevăr. Sună cam pompos şi simt nevoia să adaug: „pe o perioadă determinată de timp”.

3. Da, de foarte multe ori, cu adevărat.

4. Ambele sunt clişee. Preţuiesc desigur libertatea, patetică, poetică, pragmatică.

5. Dacă este doar un scriitor celebru, l-aş întreba ce crede despre alimentaţia „bio” . Dacă e un scriitor celebru care îmi place, pe care îl apreciez mult, l-aş întreba despre cărţile pe care le-a scris, despre copilărie, despre iubire.

6. Nu. Dar lupta cu Faust mi se pare fascinantă. Şi la sfârşit, cenuşa lui Faust să se prelingă neputincios, artistic, de-a lungul camerei de luat vederi, de-a lungul textului, de-a lungul rochiei strălucitoare şi impenetrabile.

7. Un picuşor. Cred şi în povestea celor trei purceluşi, cum să nu cred în Geneză? Cred în minuni, în poveşti, în puterea binelui etc.

8. Mă deranjează e prea mult spus. Dar răspunsul e mai degrabă da.

9. Tocmai m-am întors dintr-o călătorie, cu multe bagaje, cu stat la cozi lungi, cu oboseală şi nesomn. Pentru tainele Universului nu am, pentru moment, vreo curiozitate specială, iar să călătoresc nu-mi doresc 20 de ani înainte. Şi există oameni dragi mie de care nu vreau să mă despart. Tainele să mai aştepte.

10. Republica Moldova este exact ţara în care trebuia să mă nasc. Aş vrea să trăiesc în ţara unde aş putea să trăiesc din meseria mea, scriind în limba mea. Nu ştiu unde, adică.

11. În epoca lui Pericle.

12. În „Al nouălea val” de Ivan Aivazovski, în barca ceea pe marea învolburată. A fost primul tablou care a lăsat asupra mea o impresie de neuitat; din tot „Ermitajul”, a rămas cel mai clar în memoria mea. Mare, ameninţător, puternic. Eu (eram) copil mic, slăbuţ, asupra căruia se îndreaptă atâtea valuri prea mari. Şi acel soare orbitor care, aşa cum ne repeta ghidul, sugerează supravieţuirea, victoria.

13. Cred că un stat mare şi puternic şi-ar întări puterea într-un guvern european, un stat mic ar fi mai independent într-un guvern naţional. Depinde de ţară. Prefer pădurile virgine.

14. Veşnicul sclavagism la care cei puţini privilegiaţi îi supun pe ceilalţi, în numele unor idei corecte şi frumoase.

15. N-aş lăsa bolşevicii să ajungă la putere.

16. Sunt împotriva modelelor de orice fel.

17. Inteligenţa, clarviziunea, tandreţea, fidelitatea, voinţa, simţul umorului şi altele pe care le întâlneşti mai ales în unele romane, unde apar bărbaţi.

18. Aproape de fiecare dată când a trebuit să „joc”. Dar altfel nu mi-aş fi dat seama că nu mi se potrivesc. În general, îmi place să mă joc fără ghilimele şi fără roluri.

19. Am simţit. Iar atunci când, în ultima clipă, am renunţat să mă răzbun, m-am simţit puternică şi învingătoare.

20. Îmi place să dau.

21. Diogene.

22. Mozart, are o „Fantezie” pe care o pot asculta la nesfârşit. Altfel, prefer varietatea, combinaţiile muzicale inedite, noutatea.

23. Pentru că este slab şi gingaş.

24. Nu.

25. Cred că sunt deschisă, uneori. Îmi place poezia care mă surprinde şi care vorbeşte despre mine (în locul meu), îmi place să mă identific, să mă topesc într-un vers. Îmi place şi poezia privirilor, a gesturilor, a limbilor complicate pe care le ascult şi nu le înţeleg, poezia hainelor, a anotimpurilor. Chiar şi politica are, câteodată, ceva din poezia contemporană.

26. Cu Lars von Trier.

27. Da, când am fost preşedintele unităţii de pionieri şi trebuia să pedepsesc pionierii care îşi uitau cravata acasă.

28. Giordano Bruno.

29. Poate mai multă mândrie „naţională”, specifică statelor puternice.

30. Seara scriu, de obicei. Nu am nevoie de stimulente, de obicei.

31. Cu pace.

32. Aştept marea iubire, pe un cal alb. Şi niciodată nu spun „niciodată”.

33. Pentru că nu-i ajunge acest paradis, vrea altul, mai sofisticat, mai fericit, mai liber.

2. Credeți că e posibil să trăim numai în adevăr, să excludem minciuna?

3. Ați fost vreodată cu adevărat fericit în meseria scrisului?

4. Ce prețuiți mai mult: libertatea umană sau datoria față de patrie?

5. Ce ați dori să discutați cu un scriitor celebru, dacă v-ați întâlni cu el la o casă de creație?

6. Ați încheia un „pact faustic” pentru a crea o operă monumentală?

7. Credeți în Geneză sau în Teoria evoluționistă?

8. Vă deranjează faptul că religiile monoteiste nedrep­tățesc femeia?

9. Ați accepta să plecați într-o călătorie în spațiu pentru a cunoaște tainele Universului, știind însă că nu vă veți mai revedea părinții, rudele și prietenii?

10. Dacă nu v-ați fi născut în România/Moldova, în ce țară din lume ați fi dorit să trăiți?

11. Dacă ați avea posibilitatea să alegeți, în ce epocă din trecut aţi dori să trăiți?

12. În ce tablou al unui pictor celebru v-ar plăcea să intrați?

13. Preferați un guvern național sau un guvern european?

14. Care este, după părerea Dvs., cea mai mare impostură a lumii?

15. Dacă vi s-ar oferi ocazia, în ce moment al istoriei ați interveni pentru a da un alt curs evenimentelor?

16. Aveți un model pentru femeia perfectă?

17. Ce calități apreciați la un bărbat?

18. Vi s-a întâmplat să jucați în viață „roluri” care nu vi se potrivesc?

19. Ați simțit vreodată nevoia să vă răzbunați pe cineva, să faceți rău cu intenție?

20. Vă place să dați sau să primiți?

21. Care „nebun al lumii” – ne gândim la iconoclaști și reformiști, cei care contribuie la emanciparea spiritului uman – vă este cel mai simpatic?

22. Ce compozitor vă place cel mai mult?

23. De ce își spune omul povești?

24. Vă e frică de singurătate?

25. Ce fel de poezie vă place, sunteţi deschis către mai multe formule poetice?

26. Dacă ați scrie un scenariu de film, cu ce regizor – clasic sau contemporan – ați dori să colaborați?

27. Ați simțit vreodată tentația puterii?

28. Ce personaj nedreptățit, subevaluat din istoria omenirii, ați dori să-l reabilitați?

29. Ce calitate proprie unui alt popor ați dori să o aibă și poporul român?

30. Când scrieți (dimineața sau seara) și ce stimulente folosiți pentru scris?

31. Cu ce vă „hrăniți” îngerul de pe umăr?

32. Ce așteptați, știind că nu va veni niciodată?

33. De ce își pune omul întrebări?

Lasă un răspuns

